TELEGRAM OLE STA/NR 062228 5/2003 4I CANNABIS,

Kendte danskere i delegation for at legalisere hash

af Ole Hoff-Jessen/Ritzau

Dagen efter VK-regeringens beslutning om, at Christiania skal normaliseres og hashboderne i fristaden rives ned, dukker en lille eksklusiv delegation op i Folketingets sundhedsudvalg for at overbevise politikerne om, at cannabis (hash) tværtimod skal legaliseres både som rusmiddel og som lægemiddel.

Blandt deltagerne er tidligere justitsminister, professor dr.jur. Ole Espersen, kriminalassistent i den nu nedlagte uropatrulje Tom Guldbæk Olsen, apoteker Hardy Madsen, bestyrelsesmedlem i Lauritzen-Gruppens JL-Fond Lise Lauritzen Loft samt de to medlemmer af Christianias Kulturforening, skuespilleren Britta Lillesøe og filminstruktøren Nils Vest.

Alle sammen har deltaget i de fire store høringer om hash, hamp og kultur, som Christianias Kulturforening arrangerede i årene fra 1997 til 2001 for at stille cannabis-planten til regnskab. Høringerne var bygget op som en retssag med et såkaldt åndeligt nævneting bestående af 12 fremtrædende samfundsborgere, der blev præsenteret for en række eksperters argumenter for og imod en legalisering.

Blandt nævningene var brigadegeneral Finn Særmark-Thomsen, statsadvokat Erik Merlung og økonomiprofessor Gunnar Thorlund Jepsen, og konklusionen var klar: Lovgivningen bør ændres, så den giver plads til legal distribution og brug af cannabis som en forsøgsordning.

I en fælles udtalelse forud for deputationen til Folketingets sundhedsudvalg foreslår gruppen, at der indføres et pilotprojekt i Danmark i form af en kontrolleret legalisering i en periode fordelt over flere steder i landet.

- Kriminaliseringen af cannabis er langt farligere end selve rusmidlet. Hvis dyrkning og salg af cannabis - under kontrollerede former - gives fri, vil det i økonomisk henseende give store besparelser både med hensyn til import og forhandling, skriver gruppen, der anslår, at staten hvert år går glip af et beskatningsgrundlag på godt 2,7 milliarder kroner. /ritzau/

TELEGRAM JAE LVP/IRSX 071725 5/2003 4P CANNABIS,

Halvt øre til kendtes fri hash appel

af Ole Hoff-Jessen/Ritzau

Det lykkedes ikke for en lille eksklusiv delegation af kendte danskere at overbevise flertallet i Folketingets sundhedsudvalg om velsignelserne ved at legalisere hash som rusmiddel. Derimod er politikerne ikke helt afvisende over for at forsøg med legalisering af hash som lægemiddel.

- Når det gælder om at dulme smerterne for de alvorligt syge patienter, så går vi ind for en legalisering. En ting er medicinsk forbrug, men noget helt andet er en legalisering af hash som rusmiddel. Det vil virke forkert, hvis vi siger til de unge, at de skal lade være at ryge og drikke så meget og så pludselig tillader, at de kan købe hash i butikkerne, sagde sundhedsordfører Naser Khader (R) efter delegationens besøg.

En af deltagerne i den lille delegation var den tidligere socialdemokratiske justitsminister Ole Espersen. Han erkendte blankt, at han har skiftet holdning til hash, siden han selv var justitsminister og eksempelvis krævede en hård kurs mod åbenlyst hashsalg.

- Det er tyve år siden, jeg selv satte 70 ekstra politifolk ind på det her, fordi det greb om sig. Mit håb var selvfølgelig, at disse ekstra politifolk kunne stoppe salget. Det var ikke tilfældet, og vi har nu tyve års erfaringer for, at det ikke hjælper. Derfor er det vores pligt at prøve noget andet, sagde Ole Espersen.

Alternativet er ifølge Ole Espersen at bruge de penge, man sparer på politiindsats på ordentlige behandlingstilbud til de unge, så Danmark på dette punkt kan leve op til de internationale konventioner, der kræver, at unge behandles for misbrug.

Foruden Ole Espersen var apoteker Hardy Madsen og Lise Lauritzen Loft,bestyrelsesmedlem i Lauritzen-Gruppens JL-Fond, blandt medlemmerne af delegationen. De har tidligere deltaget i de fire store høringer om hash, hamp og kultur, som Christianias Kulturforening arrangerede i årene fra 1997 - 2001. Høringerne var bygget op som en retssag med et såkaldt åndeligt nævningeting, der bestod af 12 fremtrædende samfundsborgere. De blev dengang præsenteret for en række eksperters argumenter for og imod legalisering.

Hardy Madsen er apoteker på Christianshavn og Amager. Han kunne godt se det ironiske i, at fri-hash-delegationen kom til Christiansborg dagen efter VK-regeringens udspil om, at Christiania skal normaliseres og hashboderne rives ned.

- Politikerne lyttede alligevel. Lad os nu vente og se på erfaringerne fra Holland og Canada. Jeg tror, der vil ske noget på området i løbet af nogle år. Der er så mange penge at hente for staten, samtidig med at man kan fjerne en stor del af indtjeningen fra de kriminelle miljøer, at det må prøves, sagde Hardy Madsen. Han mener dog, at blot hash til medicinsk brug bør kunne købes på apoteket.

Naser Khader peger på, at erfaringerne fra Holland viser, at en legalisering af hash netop ikke fjerner mafiamiljøernes forretningsgrundlag.

/ritzau/